Najnowsze opracowania i wytyczne
Według raportów udostępnianych przez GUS w 2020 r. polskie miasta zamieszkiwały 23 mln osób co stanowiło 60% populacji całego kraju. Wraz z poszerzaniem się granic miast, migracją ludności na przedmieścia lub przenoszeniem się na mniejsze osiedla zaczęto coraz częściej myśleć o wsparciu bezpieczeństwa pieszych – nie tylko w wielkich aglomeracjach, lecz także w małych gminach. W wyniku prac inżynierów powstało kilka systemów detekcji:
- przyciski tradycyjne
- przyciski bezdotykowe
- kamery i czujniki wykrywające ruch
- fotokomórki
Zastosowanie systemów zależy od wielu czynników takich jak: widoczność w danym miejscu, ukształtowanie terenu, częstotliwość ruchu pojazdów czy bliskość instytucji publicznych, np. szkoły czy urzędu.
W Polsce dotychczas najczęściej spotykanym na przejściach systemem były klasyczne przyciski dla pieszych, które po naciśnięciu guzika lub przyłożeniu dłoni, wysyłały sygnał do sterownika sygnalizacji świetlnej, przyznając pieszemu pierwszeństwo przejścia. W ciągu kilku lat zaczęto również wprowadzać zmodernizowane przyciski, które automatycznie wzbudzają zmianę świateł. Swoją popularność zyskały przede wszystkim w dobie pandemii, są również bezsprzecznie bardziej przyjazne osobom niepełnosprawnym.
Inną metodą stosowaną przez Zarządców Dróg są kamery i czujniki wykrywające uczestników ruchu, które sterują strumieniem światła na przejściu, np. wywołują pulsowanie świateł czy zwiększają jego natężenie informując kierowcę o przechodniu znajdującym się na pasach, a pieszego o zbliżającym się pojeździe.
Warto również wspomnieć o fotokomórkach, wykorzystywanych głównie przy różnego rodzaju przejściach i przejazdach szlabanowych. To rozwiązanie zaprojektowane jest w oparciu o wiązkę światła podczerwonego, które trafia do odbiornika, otwierając lub zamykając przejście.
Podobne wpisy
Przeczytaj nasze inne artykuły o podobnej tematyce:
ELDRO TECHNOLOGIE nawiązało współpracę z Chmurą Krajową w zakresie usług związanych z korzystaniem i przenoszeniem danych oraz systemów do chmury.
ELDRO TECHNOLOGIE uczestniczy w II etapie projektu INZNAK jako partner technologiczno-wdrożeniowy.
Program Bezpieczna Infrastruktura Drogowa (PBID) 2021-2024 realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz minimalizację liczby wypadków na polskich drogach o ponad 40%.